شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان

شرکت خدمات مالی حسابداری مالیاتی ورامین قرچک پاکدشت تهران 09104526950 - 36299016-021

شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان

شرکت خدمات مالی حسابداری مالیاتی ورامین قرچک پاکدشت تهران 09104526950 - 36299016-021

شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان

تماس با ما:

021-36299016

021-36294375

021-36278068

0910-4526950

0936-7547272

پیوندهای روزانه

۱۷ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یک رای مثبت در رابطه با حق سنوات پایان خدمت

در رای اخیر، مبنای محاسبه‌ی حق سنوات، هرچیزی است که در دایره‌ی دستمزد کارگر قرار می‌گیرد؛ یعنی هر المانی که به ازای کار در ساعات عادی، به عنوان حقوق به کارگر پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگری را در نظر بگیرید که در سی سال دوران اشتغال، حداقل سه بار کارگاه عوض کرده؛ یک بار بیرونش کرده‌اند، دفعه بعدی به تعدیل و ورشکستگی کارفرما برخورده و بار آخر نیز برگه‌ی «ببخشید به شما دیگر نیاز نداریم» به دستش داده‌اند و عذرش را خواسته‌اند؛ او هر بار که یک کارگاه را ترک کرده، کارفرما مدعی شده پایان هر سال مبلغی علی‌الحساب به عنوان حق سنوات به تو داده‌ام و دیگر معوقات چندانی نداری؛ این کارگرِ نگون‌بخت که از بد روزگار بیمه‌ی سازمان تامین اجتماعی و تحت پوشش قانون کار است، در سال سی‌ام اشتغال که قصد بازنشستگی می‌کند، بازهم اوضاع برایش بر همین منوال است و از «پاداش پایان خدمت هنگفت کارمندان دولت» هیچ خبری نیست.

کارفرما حاضر نیست مبلغ دندانگیری بابت سنوات پایان خدمت به او بپردازد؛ بخشی از معوقات را امکان پرداخت علی‌الحساب سنوات در پایان هر سال کاهش می‌دهد و بخشی دیگر را دادنامه‌های اصلاحی و مکرر دیوان عدالت به جیب کارفرما بازمی‌گرداند؛ دادنامه‌های اصلاحی که به نظر می‌رسد صدور پشت سرهم آن‌ها به این زودی‌ها سرِ باز ایستادن ندارد!

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

تفاوت قرارداد کارگری با پیمانکاری

 وقتی با فردی به عنوان پیمانکار، قرارداد می بندید، صرفا ذکر عنوان قرارداد پیمانکاری موجب پیمانکار شناخته شدن طرف قرارداد و خارج شدن از شمول قانون کار نمی گردد، بلکه برای این که قرارداد از حالت کارگری به حالت پیمانکاری (فردی) در آید، باید چهار ویژگی در آن لحاظ گردد.

 اول: یکی از نشانه های پیمانکار فردی اینست که بر خلاف کارگر، او تابع مقررات خاص کارگاه نیست. به عنوان مثال، ساعت ورود و خروج پیمانکار تابع ساعات کار معمول کارگاه برای سایر کارگران نبوده، بلکه لازم است برای پیمانکار دوره کاری تعریف کنید و پیمانکار باید در آن دوره، کار مورد نظر را به اتمام برساند. ذکر ساعت شروع و خاتمه کار برای پیمانکار در قرارداد پیمانکاری، ماهیت قرارداد را به کارگری نزدیکتر می نماید.

 دوم: تفاوت دیگری که بین کارگر و پیمانکار فردی وجود دارد اینست که کاری که به کارگر ارجاع داده می شود میبایست الزاما توسط خود وی انجام پذیرد و کارگر ذاتا حق واگذاری انجام وظایفش به دیگری را ندارد اما پیمانکار فردی می تواند کار محوله را به وسیله کارگران خود اجرا نماید و از این لحاظ محدودیتی ندارد. پس باید در قرارداد به شکلی واضح به این موضوع اشاره شود.

 سوم: فرق سومی که بین کارگر و پیمانکار فردی وجود دارد، از لحاظ ابراز کار است، کارگران الزامی به همراه داشتن ابزار کار شخصی ندارند اما پیمانکار فردی می باید ابزار کار را شخصا تهیه نموده و یا بر اساس مفاد قرارداد، تمام یا بخشی از ابزار کار را از کارفرما به امانت دریافت کند. ذکر شروط قیمابین در این رابطه در متن قرارداد بسیار مهم است.

 چهارم: تفاوت چهارم در نحوه محاسبه مزد است، دستمزد کارگر بر اساس مدت زمان (تعداد ساعت، روز و ماه) اشتغال و یا تعداد واحد کار انجام شده (کارمزد) و یا ترکیبی از این دو، محاسبه می گردد. اما دستمزد پیمانکار فردی باید متناسب با حجم کل کار محاسبه و پرداخت شود.

نکته: پس بر خلاف تصور، صرف پرداخت مزد، بر اساس مساحت، طول و یا وزن کار انجام شده، به تنهایی ماهیت قرارداد را به پیمانکاری یا مقاطعه کاری تبدیل می کند. دقت داشته باشید که عنوان قرارداد تعیین کننده شمول یا عدم شمول قانون نمی باشد و ماهیت قرارداد و شرایط کار است که در این خصوص تعیین و تکلیف می نماید.

 وحید حاجی زاده

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

مطالبه مالیات حق العملکاری از نماینده اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل

بموجب بخشنامه ۲۳۰/۱۱۸۹۴ مورخ ۹۸/۳/۸ مطالبه مالیات حق العملکاری از نماینده اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل ، دارای رابطه استخدامی با صاحب کالا یا فاقد رابطه استخدامی با صاحب کالا بدین شرح می باشد:

مطالبه مالیات حق العملکاری از نماینده اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل

 

 
  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

مالیات برارزش افزوده قراردادهای ماهیت تامین نیروی انسانی

باتوجه به ابطال بند ۱۱ بخشنامه شماره ۲۸۰۰۴ مورخ ۸۸/۱۱/۱۲ توسط دیوان عدالت اداری در خصوص مالیات برارزش افزوده قراردادهای ماهیت تامین نیروی انسانی ، توضیحات تکمیلی سازمان امورمالیاتی بدین شرح می باشد:

مالیات برارزش افزوده قراردادهای ماهیت تامین نیروی انسانی

 

 
  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

آیین‌نامه اجرایی مالیات واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت ابلاغ شد

تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ هیات وزیران درخصوص “آیین نامه اجرایی بند خ تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور” طی نامه شماره ۷۳۹۷۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

هیات وزیران آیین نامه اجرایی واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای لوکس و گران قیمت را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و وزارت دادگستری تصویب کرد.وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (خ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد.

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند

١- قانون: قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶- و اصلاحات بعدی آن.

۲- سازمان سازمان امور مالیاتی کشور

۳- دارایی‌های مشمول: واحدهای مسکونی (شامل کلیه ساختمانها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا و باغ ویلاهای گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آنها، با ارزش روز بیشتر از یکصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰۰) ریال

۴- باغ ویلا، اماکنی که مطابق مجوز صادره به عنوان باغ شناخته شده و توسط شهرداریها و دهیاریها حسب مورد پروانه ساخت ویلا برای آن صادر شده است.

ماده ۲- نرخ مالیات سالانه دارایی‌های مشمول (با احتساب عرصه و اعیان) موضوع این آیین نامه بر اساس جدول زیر است.

ماده ۳- گران قیمت از قبیل مشخصات هویتی مالک یا مالکان و افراد تحت تکفل، نشانی اقامتگاه قانونی و شماره تماس تلفن ثابت و همراه) و مشخصات ملک و تاریخ تملک آن را به نحوی که سازمان درخواست می‌کند از طریق برخط و وب سرویس ظرف پانزده روز از تاریخ درخواست مذکور در اختیار سازمان قرار دهند.


تبصره مدت زمان تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی در اجرای مصوبه هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۲ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ است.

 

 

 

آیین نامه اجرایی بند خ تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی مالیات واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت

آیین نامه اجرایی بند خ تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی مالیات واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت

آیین نامه اجرایی بند خ تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی مالیات واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت

ماده ۴- به سازمان اجازه داده می‌شود ارزش روز املاک موضوع این آیین نامه را متناسب با ارزش روز مبنای محاسبه آخرین ارزش معاملاتی مصوب موضوع ماده (۶۴) قانون برای هر شهر، بخش و روستاهای تابع تعیین نماید.

ماده ۵- در داراییهای مشمول مشاعی، ابتدا مالیات موضوع این آیین نامه برای کل دارایی، محاسبه و سپس هر یک از مالکان به نسبت سهم مالکیت خود، مشمول پرداخت خواهند بود.

ماده ۶- در محاسبه مالیات موضوع این آیین نامه، هر یک از داراییهای مشمول، یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات است.

تبصره ۱- ملاک تشخیص مالکیت داراییهای مشمول در تاریخ اجرای این آیین نامه، سند رسمی مالکیت و یا در صورت عدم وجود سند رسمی مالکیت اسناد مثبته قابل احراز مالکیت است.

تبصره ۲- در مورد دارایی‌های مشمول متعلق به سازندگان مسکن (اعم از حقیقی و حقوقی) که قبل از انتقال قطعی و طبق اسناد و مدارک مربوط به موجب قرارداد واگذار گردیده و یا می‌شود، با خریدار مانند مالک رفتار خواهد شد.

ماده ۷- موارد زیر مشمول این مالیات نمی‌باشند ١- واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت ٢- واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در سال تملک.

تبصره ۱- واحدهای مسکونی تا قبل از تاریخ صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی با نصب انشعابات آب و برق هر کدام که مقدم باشد، در حال ساخت محسوب می‌شوند.

تبصره ۲- واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که قبل از اعلام ارزش آن توسط سازمان یا کارگروه موضوع تبصره (۱) ماده (۴) این آیین نامه واگذار شده است، مشمول مالیات این آیین نامه نخواهد بود.

ماده ۸- سازمان مکلف است پس از دریافت داده‌ها و اطلاعات واصله از مراجع مندرج در ماده (۳) این آیین نامه، نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ اقدام و مراتب را طی دو ماه به نحو مقتضی به اطلاع مالکان داراییهای مشمول برساند.

تبصره- در صورتی که ارزش روز و میزان مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای موضوع این آیین نامه طى موعد مقرر به اطلاع مالکین نرسد مشمول پرداخت مالیات موضوع این ماده نمی‌باشد.

ماده ۹- کلیه مالکین داراییهای مشمول، مکلفند مالیات سالانه موضوع این آیین نامه را از طریق س ازوکار مندرج تبصره (۱) ماده (۱۱) این آیین نامه حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند

ماده ۱۰- چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می‌تواند از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون مالیات متعلق را وصول نماید.

ماده ۱۱- ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی مجاز به ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این آیین نامه برای آنها مالیات تعیین گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، ش امل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره نمی‌باشند. متخلف در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

تبصره ۱- سازمان موظف است با طراحی سامانه ای، امکان مراجعه، مشاهده داراییهای مشمول و پرداخت مالیات و دریافت گواهی موضوع این آیین نامه را برای اشخاص مشمول، فراهم نماید و تمهیدات لازم را به منظور دسترسی برخط ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی به عمل آورد.

تبصره ۲- سازمان مکلف است پس از وصول مالیات متعلقة موضوع این آیین نامه، گواهی پرداخت مالیات بر دارایی سالانه را در سامانه مربوط صادر نماید.

تبصره ۳- ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موظفند قبل از ثبت هر نوع نقل و انتقال دارایی مشمول از قبیل بیع قطعی، صلح و هبه، اصالت پرداخت مالیات را از طریق سامانه موضوع تبصره (۱) این ماده، به صورت برخط احراز نمایند.

ماده ۱۲- چنانچه اشخاص، نسبت به ارزش دارایی مشمول، مالیات متعلقه با اقدامات اجرایی موضوع ماده (۱۰) این آیین نامه اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها قابل طرح و رسیدگی در هیات موضوع ماده (۲۱۶) قانون خواهد بود.

 

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

ابلاغ بسته سیاست ارزی حاصل از صادرات

دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۸ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۲ موضوع ابلاغ بسته سیاست ارزی حاصل از صادرات و نحوه اجرای حکم‌بند ق تبصره ۳۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰منتشرشد.

 

دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۸ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۲ موضوع ابلاغ بسته سیاست ارزی حاصل از صادرات و نحوه اجرای حکم‌بند ق تبصره ۳۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰

 

دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۸ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۲ موضوع ابلاغ بسته سیاست ارزی حاصل از صادرات و نحوه اجرای حکم‌بند ق تبصره ۳۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰

 

 
  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۲ مورخ۱۴۰۰/۷/۱۱

لغو مبدا زمانی مهلت رسیدگی به جرائم ماده ۱۶۹و ۱۶۹ مکرر

بخشنامه سازمان امورمالیاتی در خصوص لغو مبدا زمانی مهلت رسیدگی به جرائم ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر، موضوع بخشنامه شماره ۲۱۰/۹۹/۸ مورخ ۹۹/۱/۱۹ و شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۳۸ منتشر شد.

بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۲ مورخ۱۴۰۰/۷/۱۱  لغو مبدا زمانی مهلت رسیدگی به جرائم ماده ۱۶۹و ۱۶۹ مکرر

 

 
  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

تجدید ارزیابی چگونه انجام می شود؟

ارزش دفتری داراییهای ثابت مشهود برابر بهای تمام شده تاریخی داراییهای مذکور پس از کسر استهلاک انباشته آنهاست.ارزش دفتری داراییهای ثابت مشهود نشاندهنده ارزش واقعی آنها نیست .در شرایط تورمی ارزش واقعی(منصفانه) داراییهای ثابت مشهود بالاتر از ارزش دفتری منعکس در دفاتراست.

استفاده کنندگان از صورتهای مالی که بیشتر سهامداران شرکتها هستند باید از  این موضوع اطلاع داشته باشند تا بتوانند در تصمیم گیریهای خود مدنظر قرار دهند.در مواقعی که سهامداران شرکت قصد واگذاری سهام خود را داشته باشند،هیچگاه ارزش دفتری سهام خود را ملاک انجام معامله قرار نمی دهند.در اینگونه مواقع ارزش روز داراییها وبدهیهای شرکت مبنای تعیین بهای سهام قرار می گیرد.

کلاً هنگام پیاده سازی  تجدیدارزیابی ارزش دارایی‌ها را با نظر کارشناسان به قیمت روز تنزیل می‌ شود و تفاوت ارزش روز و ارزش دفتری دارایی‌ها یک مابه التفاوت است که می بایست در طرف دارایی‌ها بدهکار شود و حساب در مازاد تجدید ارزیابی‌ها بستانکار گردد. این حرکت بر ارزیابی بر دارایی‌هایی مانند ساختمان و ماشین‌آلات که استهلاک‌ نسبتاً بالاتری دارند، اثر قابل‌توجهی می گذارد.

 

  • مدل های تجدید ارزیابی
  1. دارایی های که استهلاک پذیر نمی باشند

دارایی هایی مانند زمین که در طول زمان مستهلک نمی‌شوند درصورتی که مورد تجدید ارزیابی قرار بگیرند تاثیری بر هزینه استهلاک و جریان های نقد آتی شرکت ندارند و صرفا اعداد دارایی و سرمایه را در ترازنامه را به روز می‌کنند.

 

  1. دارایی هایی که قابلیت استهلاک گیری را دارند .

در این بخش سود مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به حساب افزایش سرمایه لحاظ می‌شود، در سال ایجاد، مشمول مالیات نیست؛ اما تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر (ساختمان، تجهیزات) موجب افزایش هزینه استهلاک برای سال های آتی می‌گردد و سود خالص را از طریق افزایش دادن هزینه سربار در بهای تمام شده ، کاهش می‌دهد. همچنین هزینه استهلاک دارایی های به روز شده در سال‌های بعد هزینه غیر قابل قبول مالیاتی است و صرفه جویی مالیاتی ایجاد نمی‌کند .

 

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

دستورالعمل شماره ۵۱۷/ ۱۴۰۰/ ۲۰۰ مورخ ۶/ ۷/ ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی در اجرای حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم

برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

قانون مالیات بر خانه‌‌ و ماشین‌های لوکس به ۱۴۰۱ موکول شد

 زیرساخت‌های لازم جهت اجرای احکام بودجه همچون مالیات از خانه‌‌ها و ماشین‌های لوکس فراهم نشده و درآمد دولت از محل اخذ مالیات صفر است. که به نظر می‌رسد اجرای برخی از تبصره‌ها موکول به سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اجرای لایحه اجرای احکام بودجه ۱۴۰۰ از جمله مالیات بر خانه ها و ماشین های لوکس پرداخت.

رحیم زارع در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: با وجودی که در زمان استقرار دولت قبلی بیشتر آئین نامه های اجرایی احکام بودجه ۱۴۰۰ نوشته شده بود اما برخی از آنها همچون مالیات بر خانه ها و ماشین های لوکس اجرایی نشده و درآمد دولت از محل اخذ مالیات صفر است. دلیل هم فراهم نشدن زیرساخت‌ها است به طوری که دولت نمی داند که چطور می تواند مالیات اخذ کند.

وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه اخیرا جلسه ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد و در این جلسه از سازمان برنامه و بودجه خواست که در راستای جبران کسری بودجه و اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ زیرساخت های لازم جهت اجرای احکام بودجه همچون مالیات از خانه ها و ماشین های لوکس را عملیاتی و پیاده سازی کند که به نظر می رسد اجرای برخی از تبصره ها موکول به سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ۱۴۰۰ در پایان اظهار کرد: علاوه بر این موضوع عملکرد بودجه ۱۴۰۰ را تاکنون می توان بر روی فروش اوراق مالی ارزیابی کرد. به عبارت دقیق تر به طرح های عمرانی کمتر توجه شده که این رویکرد نمی تواند اهدافی همچون ایجاد اشتغال را محقق کند؛ لذا ما از دولت خواسته ایم که در اسرع وقت زیرساخت ها برای اجرای بودجه را فراهم کرده تا شاهد اجرای دقیق آن باشیم.

 

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)