شرط مالیاتی برای دریافت کارتخوان جدید
درحالیکه پیش از این معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفته بود که تا تاریخ ۲۵ دی امسال، ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی ندارند یا پرونده ناقص دارند یا دارنده پایانه فوت شده است، قطع شد؛ به تازگی مدیر عامل شاپرک از جدیدترین وضعیت قطع کارتخوانهای بدون پرونده مالیاتی گفت و اعلام کرد:
تشکیل پرونده مالیاتی پیش شرط اخذ ابزار پذیرندگی جدید است.
کاظم دهقان، مدیر عامل شاپرک:
طبق قانون مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، از دی ماه سال جاری مقرر شده است تمام ابزارهای پذیرش در حوزه پرداخت کشور با داشتن پرونده مالیاتی به فعالیت خود ادامه دهند.
در این خصوص هماهنگی های متعددی با نهادهای مربوطه به ویژه سازمان امور مالیاتی انجام شده و برای تعریف ابزارهای پرداخت جدید سرویس هایی بین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی تنظیم شده است.
براین اساس تعریف پایانه جدید با تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کدرهگیری امکانپذیر خواهد بود و لذا کسانی که متقاضی ابزار پرداخت جدید هستند باید مراحلی را طی کنند تا این کار انجام شود.
متقاضیان قبل از ارایه درخواست به بانک یا شرکت psp بایستی نسبت به مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی و تکمیل اطلاعات مربوطه اقدام و سپس با کد رهگیری دریافت شده تقاضای خود را برای دریافت ابزار پذیرش ثبت کنند.
این فرایند در حال حاضر با صرف زمانی کوتاه در سامانه امورمالیانی امکانپذیر است و از یک ماه آینده امکان تشکیل پرونده از طریق بانک یا شرکت psp نیز امکانپذیر خواهد بود و متقاضیان خواهند توانست به صورت خودکار ابزار پذیرش را دریافت کنند.
در حال حاضر حدود ۸.۵ میلیون ابزار پذیرش در کل کشور داریم که بخشی زیادی از آنها پرونده مالیاتی دارند و برای بخشی نیز بر اساس اطلاعات موجود، پرونده تشکیل می شود و دارندگان آنها نیازی به مراجعه ندارند.
اطلاعات گروهی از دارندگان ابزار پذیرش نیز ناقص است که این موضوع به آنها اعلام می شود تا نسبت به تکمیل یا تصحیح اطلاعات خود اقدام کنند.
شناسایی مودیان مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی انجام می شود و افرادی که از ابزارهای پذیرش استفاده غیرتجاری می کنند می توانند این موضوع را در سامانه اعلام کنند و پس از بررسی سازمان امور مالیاتی، آنها از رده پذیرندگان تجاری خارج می شوند و شامل پرداخت مالیات نخواهند شد.
- ۹۹/۱۱/۲۵