شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان

شرکت خدمات مالی حسابداری مالیاتی ورامین قرچک پاکدشت تهران 09104526950 - 36299016-021

شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان

شرکت خدمات مالی حسابداری مالیاتی ورامین قرچک پاکدشت تهران 09104526950 - 36299016-021

شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان

تماس با ما:

021-36299016

021-36294375

021-36278068

0910-4526950

0936-7547272

پیوندهای روزانه

۹ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

توضیحاتی درباره معافیت موسسه‌های خیریه از مالیات

موسسه های غیر دولتی و مردم نهاد خیریه ای با ثبت نام در سامانه «ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسه های خیریه» از مالیات معاف می شوند.

 احمد میدری در مراسم رونمایی از سامانه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  موسسه عالی پژوهش افزود  که این سامانه در جهت اجرای بند ح تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹ و بند و تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ در خصوص استفاده از معافیت های مالیاتی موسسات خیریه، سامانه ای توسط این معاونت و همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری تهیه شد و با توجه به عملکرد موسسه ها از مالیات معاف می شوند.

وی توضیح داد که در  این سامانه کمک های موسسه های خیریه شفاف سازی و اطلاعات خانواده ها و دهک اقتصادی به آنها اعلام می شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: اکنون اطلاعات کاملی از وضعیت موسسه های اقتصادی نداریم که این سامانه باعث ایجاد اعتماد بین مرد و نهادهای خیریه ای می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تمامی دستگاه‌ها از جمله نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها موظف به ثبت نام در این سامانه هستند، گفت: نهادهایی که به هر شکل از اقشار آسیب پذیر حمایت می‌کنند، مکلفند همه حمایت‌ها و کمک‌های خود را به افراد حقیقی صرفا از طریق سامانه پایا یا ساتنا به درج کد ۲۴ رقمی در قسمت شناسه پرداخت اقدام کنند.

وی ادامه داد که اطلاعات مددجویان در این سامانه وجود دارد قابل مشاهده برای سازمان های مردم نهاد و خیریه ای برا کمک به وضعیت اقتصادی است ضمن اینکه عملکرد موسسه های خیریه ای در اختیار نهادهای مربوطه از جمله امور مالیاتی برای معافیت مالیاتی قرار می گیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این سامانه که در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، نقش موثری در ارتقای شفافیت عملکرد موسسات خیریه خصوصی و مردم نهاد خواهد داشت.

۱۸۴۶ دستاورد پژوهشی در سامانه پژوهشی ثبت شده است

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم توضیح داد که  یک هزار و ۸۴۶ دستاورد پژوهشی در این سایت بارگزاری شده و همچنان ادامه دارد.

حجت الله میرزایی در این باره گفت که ۳۳ مورد از این دستاوردهای پژوهشی در خصوص رساله دکتری، ۱۶۷ مورد کتاب، ۴۷۱ مورد گزارش، ۵۶۱ موردپایان نامه کارشناسی ارشد،   ۵۸۹ مورد طرح پژوهشی و ۲۵ مورد سایر پژوهش هاست

وی ادامه داد: حدود یک سال پیش برای دسترسی بهتر پژوهشگران این سامانه در دستور کار قرار گرفت و اکنون ‌امکان اتصال به سایت های مختلف پژوهشی نیز وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: پی دی اف و ورد پژوهش و گزارش ها قابلیت قرار گرفتن در اختیار نهادها را دارد ضمن اینکه امکان جستجو در این سامانه تعریف شده است.

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

چگونگی پرداخت حق بیمه کسری از ماه

مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی مطرح کرد:

مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت:برخی افراد بنا به ماهیت شغلی، شغل نیمه وقت دارند به عنوان مثال در مطب پزشکان و برخی معلمان حق التدریس که چند روز در ماه کار می‌کنند.خوشبختانه از سال گذشته مصوبه‌ای اخذ شد که این افراد می‌توانند کسری آن ایام را به صورت اختیاری بپردازند. این خدمت هم در سامانه خدمات غیرحضوری قابل دریافت است.

وی افزود:زمان ثبت درخواست و مهلت پرداخت حق بیمه کسری از ماه که این حق بیمه دو مرتبه در سال، شش ماه اول و شش ماه دوم سال پرداخت می‌شود. برای پرداخت حق بیمه شش ماه اول سال از آذر تا بهمن همان سال مهلت تعیین شده و برای پرداخت حق بیمه شش ماه دوم سال از خرداد تا مرداد سال بعد مهلت هست.

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

کارمندان دولت بیشتر مالیات می‌دهند یا بخش خصوصی؟

دولت توقع داشت پارسال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از محل دریافت مالیات، درآمد داشته باشد، اما اشتیاق زیاد مردم به خرید و فروش خودرو، املاک و سهام در نهایت باعث شد، رقم واریزی به خزانه از محل مالیات‌ها ۱۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از پیش‌بینی‌‌های انجام شده باشد. درآمد ۱۹۳ هزار میلیاردی دولت در سال گذشته همچنین نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۶ درصد بیشتر است.

به گزارش فرارو، با مرور جدول منتشر شده، نکات قابل توجه بیشتر می‌توان کشف کرد. مثلا این جدول به خوبی نشان می‌دهد خانه‌ها و خودرو‌های لوکس خیلی راحت از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند و از عدد بزرگ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی تنها ۵۰ میلیون تومان نصیب دولت شده است. درآمد دولت از مالیات مسافران خروجی کشور هم به‌شکل شگفت‌انگیزی کاهش پیدا کرده است؛ مقصر این یکی کروناست که باعث شده سفر خارج از کشور محدود شود و از عدد هزار و ۶۱۰ میلیاردی پیش‌بینی شده، تنها ۱۳۲ میلیارد تومان به جیب دولت واریز شود. اما مهمترین نکته پنهان شده در دل جدول، شعله ور شدن تب خرید خودرو، املاک و سهام در سال گذشته است.

دست دولت به مالیات خودرو و خانه لوکس نرسید

طرح دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس امسال نهایی شده، اما در قانون بودجه سال ۹۹ هم دولت موظف شده بود این مالیات را دریافت کند که بر اساس آن خودرو‌های بالای یک میلیارد و خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان به صورت پلکانی باید مالیات سالانه بپردازند. آنطور که پیش‌بینی شده بود دریافت چنین مالیاتی می‌تواند ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش خانه‌های لوکس و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش خانه‌های لوکس برای دولت درآمد داشته باشد، اما اینطور که پیداست احتمالا تعداد کمتر از انگشتان دست در سال ۹۹ چنین مالیاتی را پرداخت کرده‌اند. طوری که تنها ۲۵ میلیون تومان مالیات خانه لوکس و تنها ۲۷ میلیارد تومان مالیات خودرو لوکس در سال ۹۹ دریافت شده که جمعا رقمی حدود ۵۲ میلیون تومان است. درحالی که قرار بود پارسال هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از لوکس‌نشین‌ها و لوکس‌سوار‌ها مالیات گرفته شود. حالا باید ببینیم امسال و بعد از نهایی شدن جزئیات طرح مالیات خانه‌ها و خودرو‌های گرانقیمت، چه میزان مالیات از این بخش گرفته خواهد شد.

کاهش چشمگیر عوارض خروج از کشور

قرنطینه بخش بزرگی از درآمد دولت را از بین برده است. سال ۹۸ مسافرانی که به خارج کشور سفر کردند، در مجموع حدود هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان عوارض خروج دادند و کل این مبلغ به حساب خزانه رفت. زمستان ۹۸ و زمانی که می‌خواستند حساب و کتاب سال ۹۹ را با هم جور کنند، پیش‌بینی شد که در این سال هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور نصیب دولت شود، اما اتفاقی که افتاد فاصله زیادی با این رقم داشت. کاهش آمار سفر‌ها و لغو پرواز‌های خارجی باعث شد در سال ۹۹ تنها ۱۳۲ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شود که این رقم کمتر از یک دهم میزان پیش‌بینی شده بود.

افزایش یک و نیم برابری ارث در سال ۹۹

در سال ۹۹ خیلی‌ها از بین ما رفتند و همین مسئله احتمالا باعث شده درآمد دولت از ارث افزایش پیدا کند. در سال ۹۸ مجموع مالیاتی که از ارث دریافت شده بود به حدود ۶۱۶ میلیارد تومان می‌رسید و بر اساس قانون بودجه، قرار بود این رقم نهایتا به ۶۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما اینطور که داده‌های خزانه کل کشور نشان می‌دهد در سال ۹۹ رقمی حدود ۹۳۰ میلیارد تومان مالیات بر ارث دریافت شده است. این رقم تقریبا ۳۵ درصد بالاتر از میزان پیش‌بینی شده و ۵۱ درصد بالاتر از مالیات سال ۹۸ است.

افزایش ۷.۵ برابری معاملات سهام

هر معامله سهام در بورس نیم درصد مالیات دارد. آنطور که در گزارش عملکرد مالیات آمده در سال ۹۸ در مجموع حدود سه هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان مالیات از نقل و انتقال سهام دریافت شده و در قانون بودجه پیش‌بینی شد این رقم در سال ۹۹ نهایتا حدود دو هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان باشد، اما شرایط طوری رقم خورد که با افزایش چشمگیر آمار معاملات بورس و ورود افراد جدید به بازار در سال ۹۹ مالیات نقل و انتقال سهام به بیش از هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان برسد. این رقم تقریبا چهار برابر مالیات دریافت شده از معاملات بورس در سال ۹۸ و حدود هفت و نیم برابر آن چیزی است که در قانون بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده بود. موردی که نشان می‌دهد بورسی‌ها در سال ۹۹ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیش از تصور قبلی به دولت مالیات پرداخت کرده‌اند.

رونق عجیب خرید و فروش خودرو

انتقال سند خودرو و شماره‌گذاری هر کدام مالیات جداگانه‌ای دارند که اولیه مربوط به معاملات خودرو‌های کارکرده و دومی مربوط به خودرو‌هایی است که به تازگی از کارخانه خارج می‌شوند. آنطور که در جدول عملکرد مالیات آمده، در سال ۹۹ حدود ۷۴۸ میلیارد تومان مالیات برای شماره‌گذاری خودرو پرداخت شده است که این رقم حدود هشت درصد بالاتر از میزانی است که قبلا پیش‌بینی شده بود و همچنین نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. شاید مالیات شماره‌گذاری چندان تفاوتی با رقم پیش‌بینی شده نداشته باشد، اما مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۹۹ بیش از یک و نیم برابر رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه است. پارسال قرار بود هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان مالیات برای نقل و انتقال خودرو دریافت شود، اما آنچه اتفاق افتاد دریافت مالیات بیش از دو هزار میلیارد تومان بود. موردی که نشان می‌دهد دلالی خودرو بین فعالان بازار حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بیشتر از رقم پیش‌بینی شده برای دولت درآمد داشته.

سیگاری‌ها بیشتر از قبل به جیب دولت پول ریختند

سال ۹۹ برای خیلی از ما سخت گذشته و اتفاقا آمار مصرف سیگاری‌ هم افزایش پیدا کرده است. این موضوع را می‌توان از افزایش مالیات مصرف سیگار نتیجه گرفت. در سال ۹۹ سیگاری‌ها در مجموع حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات سیگار پرداخت کرده‌اند که این رقم نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده. در آن سال سیگاری‌ها هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان مالیات داده بودند و زمانی که قانون بودجه نوشته می‌شد، قرار بود این رقم به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما سیگاری‌ها در این سال ۲۵ درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده سیگار کشیدند و مالیات دادند.

علاوه بر مصرف، فروش سیگار هم مالیات جداگانه‌ای دارد که رقم آن کمتر از مالیات مصرف است. در سال ۹۹ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان مالیات از سیگارفروش‌ها دریافت شده که این رقم ۱۲ درصد بالاتر از میزان مالیات پیش‌بینی شده در قانون بودجه و ۱۴ درصد بیشتر از مالیات فروش سیگار در سال ۹۸ است. در مجموع مالیات مربوط به سیگار در سال ۹۹ به حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

درآمد هزار و ۹۰۸ میلیارد تومانی از بازار کساد مسکن

آمار‌های بانک مرکزی می‌گوید تعداد معاملات مسکن کاهش قابل توجهی داشته و نشان از رکورد بازار املاک دارد، اما اینطور که پیداست حجم پول جابه‌جا شده در این بازار همچنان چشمگیر است. در سال ۹۹ با وجود کاهش تعداد معاملات شاهد افزایش مالیات نقل و انتقال مسکن بودیم. طوری که در این سال حدود هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان برای نقل و انتقال املاک مالیات دریافت شده است. درحالی که پیش‌بینی شده بود معاملات املاک حدود هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته باشد. موضوعی که نشان می‌دهد در عمل ارزش معاملات املاک حدود ۵۶ درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده و ۸۰ درصد بالاتر از سال ۹۸ بوده است. مالیات نقل و انتقال املاک به اندازه پنج درصد ارزش معاملاتی ملک است. شرایط برای معاملات املاک تجاری هم تا حدودی شبیه املاک مسکونی است. سال ۹۹ حدود هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سرقفلی پرداخت شده که این رقم حدود ۱۴ درصد بالاتر از پیش بینی‌ها و ۱۵ درصد بالاتر از رقم سال ۹۸ است.

 

 

یک‌سوم درآمد مالیاتی از فروشگاه‌ها به‌دست می‌آید

بزرگترین منبع درآمد دولت مالیات ارزش افزوده است. هر کالایی که می‌خرید ۹ درصد مالیات پرداخت می‌کنید و وقتی این ارقام کوچک با هم جمع می‌شوند، نهایتا به عدد نجومی ۵۴ هزار میلیارد تومان می‌رسند. این رقمی است که در سال ۹۹ به عنوان مالیات ارزش افزوده دریافت شده است. البته آنطور که در قانون بودجه آمده، قرار بود در این سال ۶۵ هزرا و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده گرفته شود و، اما اتفاقی که افتاد حدود ۱۸ درصد کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. موردی که نشان می‌دهد در این سال کالا‌های کمتری تولید و مصرف شده‌اند، ولی همچنان حدود یک سوم کل مالیات کشور مربوط به بخش ارزش افزوده است.

کارمندان دولت بیشتر مالیات می‌دهند یا بخش خصوصی؟

نرخ مالیات حقوق کارکنان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی یکسان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۹ کارمندان دولت حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات حقوق داده‌اند در حالی که این رقم برای کارکنان بخش خصوصی ۱۱ هزار میلیارد تومان است. بر اساس آخرین آمارها، تعداد کارکنان دولت بین دو تا دو و نیم میلیون نفر است و کارکنان بخش خصوصی تعداد خیلی بیشتری را شامل می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد همان تعداد کم کارکنان دولت بیشتر از کل کارکنان بخش خصوصی مالیات داده‌اند. در چنین حالتی احتمالا دو اتفاق افتاده؛ یا درآمد دولتی‌ها بسیار چشمگیر است یا بخش خصوصی از پرداخت مالیات حقوق تفره رفته است. به طور کلی آمار‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها در سال ۹۹ حدود ۳۶ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان از درآمد خود را مالیات داده‌اند که این رقم نسبت به میزان پیش‌بینی شده حدود شش درصد بالاتر است.

اثر کاهش مصرف بنزین بر درآمد‌های مالیاتی

در کنار تمام آثار شیوع بیماری کرونا بر مالیات کشور، باید فروش فرآورده‌های نفتی را هم اضافه کنیم. در سال ۹۹ ایرانی‌ها حدود شش هزار میلیارد تومان مالیات فروش فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین پرداخت کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴ درصد کاهش داشته. سال ۹۸ میزان مالیات دریافت شده برای فرآوده‌های نفتی حدود هفت هزار میلیارد تومان بود.

ترکیب مالیات‌های ده‌گانه‌ای که ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۹ پرداخت کرده‌اند ​

انواع مالیات

مبلغ کل مالیات

میزان تغییرات

مالیات ارزش افزوده

54 هزار میلیارد تومان

افزایش 36 درصدی

مالیات معاملات سهام

17.2 هزار میلیارد تومان

افزایش 334 درصدی

حقوق کارکنان دولت

12.7 هزار میلیارد تومان

افزایش 75 درصدی

حقوق کارکنان بخش خصوصی

11.1 هزار میلیارد تومان

افزایش 39 درصدی

مالیات مشاغل آزاد

10.4 هزار میلیارد تومان

کاهش 10 درصدی

مالیات سیگار

3.4 هزار میلیارد تومان

افزایش 36 درصدی

معاملات خودرو

دو هزار میلیارد تومان

افزایش 41 درصدی

معاملات املاک

1.9 هزار میلیارد تومان

افزایش 79 درصدی

مالیات بر ارث

930 میلیارد تومان

افزایش 51 درصدی

عوارض خروج از کشور

132 میلیارد تومان

کاهش 89 درصدی

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

میزان مالیات بر خانه های خالی ، چطور و چگونه خواهد بود؟

 با اجرای مقررات ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم که در آذر ۱۳۹۹ به تصویب نهایی رسیده و در روزنامه رسمی هم منتشر شده و حدودا از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد ، میزان مالیات بر خانه های خالی ، چطور و چگونه خواهد بود؟

اگر در بلوک ۹ محدوده منطقه ۳ شهرداری تهران یک واحد مسکونی خالی شناسایی شود ، با توجه به ارزش اجاری مصوب موضوع ماده ۵۴ ق.م.م ( ۵۰ هزار تومان برای هر متر مربع ) و مقررات اصلاحی ماده ۵۴ مکرر ق.م.م، نسبت به تعیین مالیات بر خانه های خالی به شرح اقدام زیر خواهد شد …

ارزش اجاره ماهانه برای یک خانه/ آپارتمان ۱۰۰ متری ، متری ۵۰ هزار تومان، می شود ۵ میلیون تومان که ۲۵ درصد استهلاک مطابق صدر ماده ۵۳ ق.م.م از آن کسر شده و می شود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان که به نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م ، مالیات اجاره ماهانه آن خواهد بود ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان

مالیات یک خانه خالی ۱۰۰ متری در محدوده بلوک فوق برای سال اول/ شمسی [ ۶ برابر ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان ] ، ماهانه ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان خواهد بود

 در سال دوم، با فرض ثابت ماندن ارزش اجاری املاک یعنی همان ۵۰ هزار تومان [ ۱۲ برابر ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان ] ، ماهانه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان مالیات اجاره خانه خالی خواهد بود

 اگر این خالی ماندن برای سال سوم و بعدِ آن ادامه داشته باشد با فرض ثابت ماندن ارزش اجاری املاک نسبت به سال قبل یعنی همان ۵۰ هزار تومان [ ۱۸ برابر ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان ] ، ماهانه ۱۰ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان مالیات خانه خالی خواهد بود.

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

تعمیم نرخ صفر مالیاتی برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نموده اند

درخواست رییس سازمان مالیاتی کشور  از وزیر اقتصاد برای تعمیم نرخ صفر مالیاتی برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نموده اند.

تعمیم نرخ صفر مالیاتی برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نموده اند

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

تبیین یک سوءتفاهم از تقسیم سود موهوم

فرض کنید شرکت ایران مالک ۱۰۰ درصد سهام شرکت تهران باشد و سود جداگانه شرکت ایران ۱۰۰ و سود خالص شرکت تهران ۵۰ ریال باشد؛ آنگاه اگر معاملات درون‌گروهی یا تعدیلات تلفیقی دیگری در کار نباشد سود تلفیقی گروه ایران ۱۵۰ ریال (۱۰۰ +۵۰) خواهد بود.

حال اگر فرض کنیم شرکت تهران دارای بند شرط به مبلغ ۲۰ ریال باشد، در مجمع‌عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت تهران، برای جلوگیری از تقسیم سود موهوم و در نظر گرفتن آثار بندهای حسابرس مستقل، مبلغ ۲۰ ریال را از سود خالص شرکت تهران را کسر و مبلغ ۳۰ ریال (۲۰-۵۰) از ۵۰ ریال را تقسیم می‌کند. با این توصیفات سود شرکت اصلی شرکت ایران ۱۳۰ ریال خواهد بود (۱۰۰ ریال سود جداگانه شرکت ایران+ ۳۰ درآمد سود سهام مصوب شرکت تهران)

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

موارد عدم الزام به درج شماره اقتصادی بر روی صورتحساب

موارد عدم الزام به درج شماره اقتصادی ( شناسه ملی و یا کد ملی ) بر روی صورتحساب بدین شرح می باشد:

موارد عدم الزام به درج شماره اقتصادی بر روی صورتحساب

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

شرایط ویژه بخشودگی جرایم مالیاتی سال ۱۴۰۰

باتوجه به بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۴ مورخ۱۴۰۰/۴/26 موضوع بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده ، جدول شرایط ویژه بخشودگی جرایم مالیاتی سال ۱۴۰۰ بدین شرح می باشد:

شرایط ویژه بخشودگی جرائم مالیاتی 1400

 

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)
  • ۰
  • ۰

مالیات جدید طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا براساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است. به عنوان مثال، اگر طلایی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان خریده و پس از سه سال آن به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده معادل ۸۰ میلیون تومان است که مالیات آن براساس سه سال نگهداری ۱۰ درصد محاسبه می‌شود و باید هشت میلیون تومان مالیات بپردازید.

با طرح مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه که تا شهریور ماه قرار است به صحن علنی رود، سود حاصل از فروش طلا طی مدتی نگهداری مشمول مالیات می‌شود. مالیات دیگر طلا همان مالیات بر ارزش افزوده طلاست که از دی ماه قرار است از اصل قیمت طلا برداشته شود. همچنین مالیات بر خرید سکه از بانک مرکزی هم که به قوت خود باقی است.

به گزارش ایسنا، مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که مدتی از تصویب کلیات آن می‌گذرد و اجرای کامل آن به دولت بعدی می‌رسد؛ به گونه‌ای که پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – گفته که ظرف یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و متخصصان را در مورد بحث مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌آوری و جمع بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه کنیم.

در این طرح، اگر فردی طلا بخرد و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا براساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است. به عنوان مثال، اگر طلایی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان خریده و پس از سه سال آن به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده معادل ۸۰ میلیون تومان است که مالیات آن براساس سه سال نگهداری ۱۰ درصد محاسبه می‌شود و باید هشت میلیون تومان مالیات بپردازید.

البته معاون درآمد‌های مالیاتی معتقد است که ورود طرح مالیات به عایدی سرمایه به نقل و انتقال طلا و ارز خطرناک است و با قانون مبارزه با قاچاق تعارض دارد.

همچنین، به جز طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خرید طلا که تا پیش از این مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شد، در قانون جدید معاف می‌شود و از دی ماه سال جاری، معافیت خرید طلا از مالیات بر ارزش افزوده شروع می‌شود.

از سوی دیگر، مالیات دیگری که به جز طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس که قرار است از طلا اخذ شود، مالیات خرید طلا از بانک مرکزی است که از سال ۱۳۹۷ این قانون اجرا شده و از این زمان به بعد خریداران طلا از بانک مرکزی طبق دستورالعمل مربوطه به سال خرید مورد نظر مالیات می‌پردازند.

  • شرکت حسابان پرستو (سهامی خاص)